Install

Get the latest updates as we post them — right on your browser

. Last Updated: 07/27/2016

What the Papers Say, Mar. 26, 2013

Kommersant


1. Dmitriy Butrin article headlined "Cyprus unblocks losses" says Cyprus and the EU have reached an agreement on a bailout deal, however, Russian clients of Bank of Cyprus and Cyprus Popular Bank will be hit hard by the financial crisis; pp 1, 6 (1,312 words).

2. Irina Nagornykh et al. report headlined "Mass media being limited in means" says One Russia is going to revise the taxation policy towards mass media, only socially oriented media will keep tax benefits. The State Duma has already started working on the relevant bill; pp 1-2 (987 words).

3. Yelena Kiseleva and Dmitriy Ladygin article headlined "Rostekh shoots Vysokotochnyye Kompleksy" says Rostekh state corporation is setting up a holding company on the basis of Vysokotochnyye Kompleksy scientific production association, which is to have its equity capital to grow from R15m (around 500,000 dollars) to R55bn (1.8bn); pp 1, 9 (842 words).

4. Dmitriy Ladygin et al. report headlined "Stress release" says a report by Russian business channel RBK TV on the detention of Russian tycoon Roman Abramovich by the US law-enforcement agencies as part of the probe into Boris Berezovskiy's death has made the shares of companies owned by the businessmen go down in price for 3-6 per cent; pp 1, 10 (635 words).

5. Maksim Ivanov article headlined "Officials expected to have average income" says a recent public opinion poll carried out by opinion pollster Levada centre shows that Russians want officials and MPs to have an average income as super rich people arouse negative attitude among voters; p 2 (494 words).

6. Viktor Khamrayev article headlined "Aleksandr Konovalov links law with customs" reports on a speech by Justice Minister Aleksandr Konovalov at the State Duma in which he spoke about principles of the Russian legislation; p 2 (605 words).

7. Natalya Bashlykova et al. report headlined "CPRF loses its only governor" says President Putin decided not to extend the powers of Communist governor of Vladimir Region Nikolay Vinogradov and appointed Federation Council senator Svetlana Orlova acting head of the region; p 3 (761 words).

8. Natalya Bashlykova interview with former governor of Vladimir Region Nikolay Vinogradov speaking on problems in his work; p 3 (421 words).

9. Grigoriy Tumanov and Yevgeniy Khvostik article headlined "Checkups of NGOs go beyond boundaries" says international rights activists have spoken out against the Russian law-enforcement agencies checking the work of domestic NGOs in search of so-called "foreign agents"; p 5 (534 words).

10. Vladislav Trifonov and Yekaterina Vyushkova article headlined "Boris Berezovskiy threatened with post-mortem exaction" says the Russian Prosecutor General's Office is going to receive financial compensation from companies belonging to late businessman Boris Berezovskiy; p 5 (640 words).

11. Kirill Belyaninov article headlined "USA close sky for Syria" says Washington is trying to make Iraq close its airspace for Iranian aircraft allegedly supplying Bashar al-Asad with weapons. Meanwhile, NATO may impose a no-fly zone in Syria; p 7 (570 words).

12. Pavel Tarasenko article headlined "Britain reduces its migration attractiveness" outlines measures to be taken by the UK authorities to reduce labour migration to the country affected by the financial crisis; p 8 (510 words).

13. Yelena Chernenko interview with the secretary general of the Collective Security Treaty Organization, Nikolay Bordyuzha, speaking on the organizations relations with NATO and its security policy; p 8 (708 words).

14. Sergey Tamilin article headlined "Strong hand stretched out to Pakistan" says former Pakistani President Pervez Musharraf has arrived back in the country after four years of living in the UK. He hopes to return to the country's politics; p 8 (579 words).

15. Sergey Strokan article in opinion column headlined "Price of issue" looks into the career of Pervez Musharraf and comes to the conclusion that he has good chances for re-election; p 8 (374 words).

Nezavisimaya Gazeta


1. Yuriy Paniyev article headlined "Cyprus avoids being knocked out from eurozone" gives details of the Cyprus-EU bailout deal. Cyprus is likely to lose its financial offshore status; pp 1, 7 (750 words).

2. Aleksandra Samarina article headlined "Chayka drives IVECO to Fridinskiy" says the chief military prosecutor's office is to carry out a probe into the scheme of importing Italian armoured vehicles IVECO used by Oboronservis company to avoid paying taxes; pp 1-2 (600 words).

3. Aleksandra Samarina article headlined "They search for Kremlin's enemies in usual place" says LDPR leader Vladimir Zhirinovskiy has accused liberal media of assisting a revolt. Experts note that the authorities are putting pressure on their critics in this way; pp 1, 3 (500 words).

4. Anastasiya Bashkatova and Vladimir Mukhin article headlined "Moscow and Beijing fail to understand what agreements they sign" says the situation over the supply of Russian Su-35 fighters to China is turning into a scandal as Chinese media claim that the agreement was reached during Xi Jinping's visit to Moscow, but Russian sources deny the information; pp 1, 4 (1,100 words).

5. Svetlana Gamova article headlined "London spoils festival for Bucharest" says the UK parliament wants to eliminate a loophole in the EU legislation allowing Moldovans with Romanian address to work in Europe; pp 1, 6 (700 words).

6. Gleb Postnov article headlined "Zikhan gira — person of universe" says some Tatarstan activists are campaigning for sending Tatar cosmonaut into outer space; pp 1-2 (400 words).

7. Editorial headlined "Science by state orders" speaks on the ineffectiveness of the Russian Academy of Sciences as an institution aiming to develop scientific research; p 2 (450 words).

8. Yuriy Tavrovskiy article headlined "Shadow of Cyprus over BRICS" says the EU-Cyprus bailout deal threatens Russian and Chinese capital secretly stored on the island; p 3 (650 words).

9. Vladimir Skosyrev article headlined "Cameron puts barrier for migrant workers" outlines tough measures developed by the UK authorities to curb unwanted migration from Bulgaria and Romania; p 7 (550 words).

10. Darya Tsilyurik article headlined "Syrian opposition disappoints West" says Washington cannot start arms supplies to the Syrian opposition due to disagreement among the opponents of the Damascus regime; p 7 (600 words).

Vedomosti


1. Dmitriy Kazmin and Tatyana Bochkareva article headlined "Cyprus agrees to punish Russians" says the Cyprus authorities who failed to get financial assistance from Moscow will seize some money of Russian depositors; pp 1, 4 (848 words).

2. Yekaterina Sobol article headlined "Low-cost airlines fail to reach destination" says Vueling Airlines, a Spanish low cost company, having decided to make an additional flight to St Petersburg, was not allowed to land in the city and landed in Helsinki. Russians had to return home at their own expense; pp 1, 12 (486 words).

3. Editorial headlined "Cold March of 2013" says unusually cold and snowy weather in central Russia has caused serious transport problems pp 1, 6 (404 words).

4. Another editorial headlined "Budget losing weight" reviews shortcomings of the Russian fiscal policy as the federal budget cannot provide financing for the large number of social projects; p 6 (397 words).

5. Bela Lyauv interview with deputy chairman of the Moscow Region government Aleksandr Chuprakov speaking on property developers projects and land property in the region; pp 8-9 (2,230 words).

6. Sergey Guriyev and Oleg Tsyvinskiy article headlined "Simple wrong decision" features experts' comments on the Cyprus-EU bailout deal and the causes of the crisis; p 6 (800 words).

7. Konstantin Simonov article "Smoke of Motherland and dust of overseas" says that the Cypriot crisis plays into the hands of the Russian authorities that have recently launched a campaign aimed at bringing Russian companies' assets back from the offshore zones; p 7 (700 words).

Izvestia


1. Aleksandra Yermakova article headlined "Mikhail Prokhorov to sell Intergeo to Iskander Makhmudov" says billionaire Mikhail Prokhorov is selling another mining asset, Intergeo; pp 1, 4 (694 words).

2. Oleg Vorobyev article headlined "Far Eastern development estimated at R9.3bn [around 310bn dollars]" outlines the Russian Far Eastern development programme drafted by the government; pp 1, 4 (792 words).

3. Anna Akhmadiyeva article headlined "Zvezda headed by Anatomy of Protest [documentary] author" says former NTV journalist Yuriy Shalimov has been appointed new director-general of Zvezda TV and Radio company; pp 1, 4 (429 words).

4. Yuliya Tsoy and Alena Sivkova article headlined "State Duma demands Moskovskiy Komsomolets building be returned to Moscow" says the State Duma fighting with Moskovskiy Komsomolets newspaper wants the law-enforcement agencies to check the legality of the handover of the half of the office in the centre of Moscow to the paper; pp 1-2 (471 words).

5. Aleksey Mikhaylov article headlined "Mountains waiting for extra-light howitzer" says the Russian ground forces have commissioned a light howitzer for special task forces operating in the mountains; p 2 (558 words).

6. Mikhail Rubin interview with Svetlana Orlova, former Federal Council senator appointed acting governor of Vladimir Region who speaks on hew plans for the new post; p 3 (500 words).

7. Vladimir Zykov article titled "Owners to be put onto website blacklists too" says that a new commission is being set up to review appeals against the blacklisting of websites; p 3 (400 words).

8. Mariya Gorkovskaya article headlined "Bailout plan nearly cost Cypriot president his seat" comments on the negotiations between the EU and Cyprus on a bailout deal and on the possible consequences of the measures adopted in Brussels; p 7 (500 words).

9. Aleksey Chadayev article "Saying good-bye to oligarchate" looks into the death of the prominent Russian businessman Boris Berezovskiy and his role in the recent Russian political history; p 9 (700 words).

Rossiiskaya Gazeta


1. Mikhail Falaleyev article headlined "Leave barrels alone" says the Interior Ministry wants to impose new restrictions on hunters willing to buy fire arms; p 1, 9 (631 words).

2. Viktor Feshchenko article headlined "Cyprus account gets replenished" says Cyprus has managed to avoid a default, but it will have to reform its banking system radically; p 1, 6 (441 words).

3. Leonid Radzikhovskiy article headlined "Not hero of our times" comments on the death of Boris Berezovskiy; p 3 (841 words).

4. Sergey Ptichkin article headlined "Missiles hidden in container" reports on the success in the development of mobile missile system Club-K in Russia; p 7 (476 words).

5. Vladimir Kuzmin article headlined "Robbery a la..." says that the Russian authorities are closely watching the developments of the Cypriot crisis; p 3 (800 words).

6. Sergey Karaganov article headlined "Sharp battle for Europe?" says that the EU leadership has torn the Cypriot banking system down in purpose in order to teach other debtors a lesson; p 6 (1,900 words).

Moskovsky Komsomolets


1. Mikhail Zubov article headlined "Zhirinovskiy delays Putin's greeting" reports on the LDPR congress where many guests where late due to bad weather; pp 1-2 (508 words).

2. Tatyana Fedotkina article headlined "How are you, masters of culture?" reports on the poor state of libraries and concert halls in small towns in Russia; pp 1, 3 (557 words).

3. Vasiliy Mironov article headlined "Cyprus rescued by imposing contribution on it" says that although the bailout agreement has been reached there is still a risk of default; p 2 (400 words).

4. Nikita Krichevskiy article headlined "Good-bye, tax haven!" features expert's comments on the Cypriot crisis underlining that it will dramatically affect the Russians keeping money in Cyprus; p 5 (700 words).

Novyye Izvestia


1. Yuliya Zabavina article headlined "Goal number one" says preservation of the Central Bank's policy would hinder economic growth and would not guarantee limited inflation; pp 1, 3 (1,100 words).

2. Yuliya Savina article headlined "Gift chronometer" says the Federal Security Service is to spend R3.5m (around 116,600 dollars) worth of budget money to buy watches as presents to the personnel; pp 1, 2 (624 words).

3. Sergey Putilov article headlined "Black holes in space shield" says prosecutors have found out that over R30m (around 1m dollars) was misspent when equipment for the Russian space troops was bought; p 3 (503 words).

Trud


1. Aleksandr Protsenko article headlined "Rich certainly cry" says Cyprus has lost its status of Europe's largest offshore; pp 1, 2 (1,100 words).

RBK Daily


1. Ivan Petrov and Aleksandr Litoy article headlined "Acceleration on Novaya" says the death of tycoon Boris Berezovskiy could activate the investigation into the killing of journalist Anna Politkovskaya; pp 1, 2 (650 words).

Moskovskiye Novosti


1. Natalya Orlova article headlined "Island of coming-out" reflects on reasons behind the crisis in Cyprus and its consequences; pp B2, B3 (1,400 words).

2. Interview with the president of the Russian Union of Industrialists and Entrepreneurs, Aleksandr Shokhin, headlined "All major countries have offshore zones under their patronage", focuses on ways to create offshore zones within Russia; p B4 (1,100 words).

Krasnaya Zvezda


1. Aleksandr Aleksandrov article headlined "Be friends and never be at odds" focuses on a meeting of the Russian defense minister with his Chinese counterpart; pp 1, 3 (850 words).

Mar. 26, 2013/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles: